De Negroni

Echte klassieke cocktails kenmerken zich door een combinatie van eenvoud en stijl, met vaak niet meer dan twee of drie ingrediënten en een garnering.  De Daiquirí, Margarita, Dry Martini en Manhattan zijn hiervan bekende voorbeelden.  Google maar eens een top 10 klassieke cocktails en deze staan er zeker in.  Een andere cocktail die vrijwel altijd in zo’n rijtje staat is de Negroni: gin, rode vermouth en Campari in gelijke delen gemixt met veel ijs en met een schijfje sinaasappel als garnering.

negroni

Maar ik moet toegeven: niet iedereen zal de Negroni direct weten te waarderen.  De reden?  Da’s een makkelijke: dit komt door de Campari, de flink bittere drank uit Milaan. Maar laat dit nou juist hèt element zijn dat onmisbaar is in de Negroni, de cocktail die tot de meest essentiële klassiekers is gaan behoren.  Grappig eigenlijk, want in Italië zijn echt weinig bekende cocktails ontstaan, waaronder de Americano, de Bellini en de Aperol Spritz.  Hoe kan het nou dat een land zo bekend staat om haar fantastische keuken, stijlvolle mode en glimmende bolide’s, zo weinig noemenswaardige cocktails heeft voortgebracht.  Wijn konden ze hier trouwens ook al heel lang maken, net als versterkte wijnen, die we later Vermouth zijn gaan noemen.

De eerste Italiaanse klassieker die op basis van Vermouth en Campari ontstond was de Milano-Torino. In Milaan was het Gaspare Campari die zijn bittere drank op de markt bracht, terwijl het in Turijn Martini & Rossi waren die hun vermouth produceerde. Deze twee werden vaak gemixt gedronken, vernoemd naar beide steden. Overigens werd deze mix veelal bij de apotheker besteld en uit 2 vaatjes los getapt: café’s waren toen nog nauwelijks bekend in Italië.  Deze mix reisde met Italiaanse immigranten naar de V.S. waar deze later met sodawater en sinaasappel werd bereid.  En ook weer terug naar Italië .  Daar werd deze manier van serveren “A Milano-Torino made in the American way” genoemd, kortaf Americano.

Dit vormt ook de basis voor de Negroni, eigenlijk de belangrijkste Italiaanse klassieke cocktail.  Over het ontstaan van deze cocktail doen 2 verhalen de ronde.  Het bekendste verhaal is dat van graaf Camillo Negroni, een flamboyante playboy, die in 1892 op 29-jarige leeftijd emigreerde naar New York.  Jaren later was hij weer op bezoek in zijn geboorteplaats Florence en uiteraard bestelde hij een Americano.  Hij verzocht de barman echter om het sodawater te vervangen door gin, elk met gelijke delen.

Camillo-Negroni-21-600x360
Camillo Negroni

Het andere verhaal gaat over graaf Pascalle Olivier De Negroni, afkomstig van het Franse deel van Corsica.  Hij was generaal in het Franse leger en gestationeerd in Senegal.  Nazaten van Pascalle hebben een brief uit 1886 gevonden waarin wordt verwezen naar de populariteit van de Negroni, de cocktail die Pascalle zou hebben bedacht toen hij in Afrika zat.

En zo kan het dus zijn dat de bekendste Italiaanse klassieker eigenlijk door een Fransman is bedacht.  In Afrika.  Maar maakt het echt iets uit?  Eigenlijk niet, want het belangrijkste is dat de Negroni een fantastische cocktail is, zeer veelzijdig en stijlvol als een Italiaans racemonster.

Zo maak je m:

Roer 3 gelijke delen gin, rode vermouth en Campari in een tumbler met veel ijs, tot het geheel goed koud is.  Proef tussendoor of je misschien wat gin of vermouth moet toevoegen om jouw perfecte smaak te bereiken.  Garneer met een schijf vers gesneden sinaasappel.

De standaard verhouding is 3 gelijke delen (bijvoorbeeld 30 ml per deel), maar geen twee gins en geen 2 vermouths zijn gelijk aan elkaar.  Daardoor verschilt deze verhouding per combinatie een heel klein beetje.  Daarom is tussentijds proeven belangrijk, zodat je echt de beste mix krijgt! Soms kun je voor de balans een beetje gin of vermouth toevoegen.
Enige jaren geleden heb ik op Instagram enkele tientallen verschillende combinaties geproefd en voorzien van smaaknotities plus de beste mengverhouding.  Mijn favourite vind je hieronder!

Mister Cocktail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *