Ah yes, het begin van een nieuw jaar. Tijd dat we in de grote kristallen bol gaan koekeloeren om te zien wat het nieuwe jaar aan trends gaat brengen. Het afgelopen decennium heeft de G&T de basis gelegd voor de opkomst van de cocktail. En net toen deze in de horeca nation-wide echt doorbrak, werden we met z’n allen door corona tot de thuisbar veroordeeld. Daar is de cocktailtrend echter in een stroomversnelling gekomen. Netflix lanceerde Drinks Masters. Met de Espresso Martini en de Pornstar Martini voorop was de revival van de cocktail compleet. Maar verdwijnen deze cocktails in 2023 net zo hard als de NFT? En zet de 0.0 trend ook dit jaar verder door? Lees hieronder wat wij denken dat je vooral terug gaat zien in de (thuis)bar.
Het beeld hierboven hebben we trouwens via een AI image generator gemaakt, beter dan dit werd het helaas niet.
Esma & Porma blijven vaandeldrager
Voor degene die zich nu achter de oren krabt: Esma = Espresso Martini en Porma = Pornstar Martini. Deze twee cocktails hebben de afgelopen 2 jaar de overstap gemaakt van de bar naar de huiskamer. Zowel bij thuisfeestjes als bij cocktailbars zullen ze dan ook nog lang niet van het menu verdwijnen. Sterker nog: ze blijven ook in 2023 nog de 2 meest populaire cocktails, al werken die afkortingen natuurlijk niet echt mee. Het is de perfecte springplank naar bijvoorbeeld:
Tropische cocktails
Als we kijken naar de smaakvoorkeur van “de Nederlander” dan is het niet heel moeilijk om te zien dat zoet een grote voorkeur geniet boven andere smaken. Het is niet heel gek dat de Breezer uitgerekend hier heel populair was (voor context: in geen enkel ander land kwam de Breezer ook maar in de buurt van de gekte hier). Ook de Esma en Porma vallen in de categorie “zoete cocktails” en daar bouwen bars en enthousiaste homebartenders keihard op door. De belangrijkste cocktails die in 2023 op het menu vaste prik worden zijn de Pina Colada, de Daiquirí en de Mai Tai. Deze week lanceert De Cocktail Club trouwens in samenwerking met Spirited Union een RTS Pina Colada, speciaal voor de horeca.
Nul Punt Nul
Een grotere deur kunnen we niet intrappen natuurlijk, maar ook in 2023 zullen Dry January en Sober February meer aanhangers krijgen. De exponentiële groei van de categorie alcoholvrije spirits is een jaar of 5 geleden ingezet door Seedlip. Inmiddels zijn er tientallen alternatieven verkrijgbaar, van wisselende kwaliteit. Bij bier is inmiddels 1 op elke 14 units zonder alcohol. Interessant weetje: alcoholvrij bier wordt vaker gedronken door mensen die ook ‘gewoon’ bier drinken dan door geheelonthouders (bron: Trimbos helemáál verantwoord. Meer en meer mensen zweren alcohol geheel af om diverse redenen. Gelukkig zijn de alternatieven (qua smaak en beleving) inmiddels legio, zowel thuis als in de bars. En dat zou best wel eens wat te maken kunnen hebben met die ontwikkeling. Bezoek eens een Nix & Nix of de webshop van BeBumble, ter inspiratie.
Echt overal cocktails
Waar cocktails voor de Corona-ellende nog echt voorbehouden waren aan specialisten, zien we ze in 2023 echt overal. Dit komt met name door de opkomst van kwalitatieve ready-to-shake/serve cocktails. Hierdoor hoeft de bar die ook graag cocktails serveert (nog) niet te investeren in kennis (personeel) of hardware (de bar). Er zijn inmiddels meerdere manieren om als bar over goede cocktails van constante kwaliteit te beschikken. Zo zijn er tapsystemen van Springbay (die wel pionier zijn op dit vlak), Cocktailtap, L’Oui en The Cocktail Club. L’Oui is een ingenieus systeem waarmee je volautomatisch cocktails uit een apparaat kan krijgen. De Cocktail Club heeft ook premix cocktails (RTS) in hun assortiment, net als Tails en De Kuyper. Van die laatste 2 merken kun je de smaken ook bij de slijter en de supermarkt vinden.
Locally owned
Ondernemerschap is de Nederlander niet vreemd. Bij de opkomst van de gin zagen we dat het aantal nieuwe distilleerderijen hard groeide en het aantal white labels nog veel harder. Iedereen sprong op de gin-trein, wat leidde tot een stortvloed aan veel inmiddels bijna irrelevante merken. Wat we sinds een paar jaar zien is dat nu ook ondernemers zich op dranken storten die niet per sé makkelijk scoren. Uiteraard hebben we de ondernemers die zich de nobele, maar zeer zware taak op de hals hebben gehaald om Genever weer terug te brengen. Wellicht dat we over een paar jaar deze categorie ook bij de trends kunnen noteren, voorlopig in elk geval niet. We hadden ook al pioniers zoals Willem’s Wermoed (vermouth), The Stillery (vodka/gin/genever) en Kever Genever. Ook zien we dat Tequila als wereldwijde trend in Nederland wordt opgepakt door Lala Tequila en Tecán Tequila. In Nederland zien we SirDam hard aan de weg timmeren met hun Vodka. En dat is niet het enige. We zien namelijk ook de opkomst van de Cello’s.
Cello’s
En dan niet de instrumentale versie, maar de drankvariant hierop. Wat startte met Limoncello in Italië is inmiddels uitgegroeid tot een geheel eigen subcategorie binnen de likeuren. Dik & Schil is een uit de hand gelopen studie-project dat Orangecello op de markt bracht. Deze variant heet ook wel Arancello en is uiteraard op basis van sinaasappelschillen. Intussen zijn er ook Yuzucello en Palomacello en ons vermoeden is dat dit nog maar het begin is. Wel interessant is dat in geen enkel ander land eenzelfde ontwikkeling plaatsvindt. Net zo Nederlands als babi pangang dus.
De social media-hyped cocktail
We kunnen van alles als trend benoemen, maar als iets opeens wordt gehyped op een platform dan schopt dat natuurlijk alles in de war. Zo zagen we afgelopen jaar de Negroni Sbagliato ineens vanuit het niets de meest gegoogelde cocktail worden. Door Emma D’Arcy móest iedereen weten wat deze cocktail was. Ik weet vrij zeker dat geen enkele trend-watcher deze cocktail op zijn of haar bingokaart had staan. Dikke kans dus dat we in 2023 weer een aantal van dit soort klappers voorbij zien komen. Sowieso zien we een enorme opkomst van de instagram home-bartender, mensen die nog nooit in een bar hebben gestaan maar wel de meest ongelofelijke recepten lanceren. En vooral instagrammable cocktails produceren, die er dus vooral heel mooi uitzien.
En de cocktailbar dan?
Vergelijk het maar met de opkomst van de TV-chef zo’n 20 jaar geleden. Iedereen leerde ineens professionele recepten thuis koken. Maar tegelijk nam de waardering voor horeca enorm toe. Deze kon op haar beurt verder innoveren en nieuwe recepten ontwikkelen. Dat gebeurt nu ook bij de OG cocktailbars. Zij zullen zich verder gaan ontwikkelen op het gebied van smaken en technieken. En uiteraard op het creëeren van de echte beleving die hoort bij cocktails. Door de inflatie zullen prijzen wel stijgen, maar de cocktailbar biedt een ervaring die je thuis nooit kan evenaren.