Toen ik een jaar of acht was had mijn vader een nieuwe hobby voor mij bedacht: het verzamelen van Burago schaalmodellen van klassieke auto’s. Dat dit eigenlijk meer voor hemzelf was zag ik natuurlijk pas jaren later in, maar ondertussen genoot ik van de ene na de andere schoonheid die mijn kartonnen garage binnen kwamen rijden. Zo stonden daar een Ferrari 250 GTO en een Bugatti Type 59 Convertible, maar de eerste modelauto die ik de mijne mocht noemen was een groene Jaguar E-Type. Een fascinatie was geboren.
Door: Albert van Beeck Calkoen
Fotografie: Kiki Kouthoofd
Een goeie 30 jaar later heb ik nog steeds die groene E-Type in mijn kamer staan en ben ik onverminderd fan van de onovertroffen schoonheid van deze sportwagen, die overigens een tijdje geleden door The Telegraph tot mooiste auto aller tijden werd uitgeroepen. De droom om er een keer in te kunnen rijden kwam een jaar of 4 geleden uit: tijdens het huwelijk van mijn jongste zusje in Engeland had de ceremoniemeester een blauwe E-Type Convertible gehuurd. Het glooiende landschap rondom Brighton was een paar uur lang het decor van de vervulling van mijn jongensdroom. Ik was een tevreden mens. Niet lang daarna kondigde Jaguar de F-Type aan, die de XK zou vervangen, maar die feitelijk de E-Type moest opvolgen. Vandaar dat in 2013 eerst de convertible versie werd gelanceerd en in 2014 de coupé versie. Uiteraard prijkte de nieuwe F-Type vanaf de lancering bovenaan mijn lijstje met #lifegoals, met of zonder kap. Sinds ik vorig jaar een F-Pace mocht testen was ik bijzonder onder de indruk van de nieuwste modellen van Jaguar, maar het mailtje dat ik voor een artikel de F-Type mocht testrijden was voor mij natuurlijk reden tot een vreugdedans. Tussen dat mailtje en het daadwerkelijk ophalen van de auto zat een goede 2 maanden en die duurden lang. Gelukkig gaf het genoeg tijd om de trip goed voor te bereiden, al was het niet moeilijk om te bedenken welke land we sowieso moesten bezoeken vanwege de mooie geschwindigkeit die je daar kan halen op de Autobahn. Daarnaast heb ik natuurlijk een voorliefde voor ambacht en mooie dranken en het liefst een combinatie daarvan, en gelukkig zijn in datzelfde land genoeg oude wijnhuizen en mooie distilleerderijen te vinden. Daarna begon het lange wachten.
Het ophalen van de auto was iets waar ik dus al een tijdje naartoeleefde en de weg ernaartoe met onze eigen, iets meer bescheiden auto duurde lang. Maar uiteindelijk arriveren we, parkeren onze eigen wagen op evenzo bescheiden afstand en bewonderen de Jaguar F-Type 3.0 V6 SC 380 Coupe AWD – de volledige naam van deze bolide. Compact en toch groots, de zwarte 20″ velgen met zwarte remklauwen steken glanzend af tegen de rest van de auto, die in Rhodium Silver is gespoten waardoor de auto vanuit elke hoek een andere kleur lijkt te hebben. Alles aan deze bolide ademt stijl, klasse en snelheid.
Toch stond ons eerst een kleine uitdaging te wachten, namelijk het overladen van onze spullen. Ook al hadden we zo min mogelijk ingepakt, het was toch nog even spannend of alles zou passen. Maar laten we eerlijk zijn, deze auto is niet gemaakt als familiewagen en een hutkoffer op het dak is zeker geen optie. Travel light, luidt het devies derhalve. De heerlijk lage instap zet je meteen in juiste mindset. Het koele leer van de sportstoelen. Het bijzonder fraai afgewerkte dashboard met elk los paneel voorzien van stiksel. Het dashboard vult je beeld rondom, het is mooi om de bestuurder opgebouwd en mede door het glazen panoramadak heb ik absoluut niet het gevoel opgesloten te zitten. Ik druk de startknop in en de auto komt met een machtige brul tot leven. De meters schieten door naar rechts, de led verlichting in de auto gaat zachtjes aan en in de middenconsole gaat de boordcomputer aan en komt bovendien de ventilatie langzaam omhoog. Zoals altijd koppel ik eerst even mijn smartphone aan de auto om lekker m’n eigen muziek te kunnen luisteren, wat in een handomdraai is gebeurd. Veel uitleg heb ik niet nodig om op pad te gaan, het wijst zich allemaal vanzelf. Eén knopje krijgt echter special aandacht en dat is de Active Sports Exhaust. Daarover later meer.
Rustig aan, luidt dan ook het advies van de Jaguar importeur, deze auto kost je zo je rijbewijs. En dat knoop ik goed in mijn oren, tot ongeveer 2 kilometer verder als ik de oprit van de snelweg opdraai. Hier kan ik voor het eerst het gaspedaal goed indrukken en de Jag schiet vooruit, mij goed in de comfortabele stoel drukkend. Tot de 130, dan laat ik uiteráárd weer los, soort van. En ja, dan is het natuurlijk gewoon een auto, die rustig op de snelweg rijdt. Nu heb ik ook even de tijd om eens om me heen te kijken in de cockpit. “Wat een auto”, is het enige dat ik de eerste kilometers kan prevelen. Het leren sportstuur voelt heerlijk, de stoelen zijn stevig, maar niet tè en bovendien automatisch in elke denkbare hoek verstelbaar. Bovendien kom ik er achter dat er maar liefst 3 verschillende settings zijn voor het audiosysteem: het Meridian-systeem, waar elke Jaguar standaard mee is uitgerust, Dolby 5.1 en DTS. Met name die laatste zorgt voor een mooie muziekbeleving en in die setting laat ik hem de rest van de testperiode staan.
En opeens valt het me op dat om mij heen auto’s naast ons blijven rijden. Duimpjes gaan omhoog. Er wordt bewonderend gekeken. Geen afgunst, maar een waardering voor het verfraaien van ‘s lands wegen. Af en toe wordt vanaf links of rechts aangegeven dat ik even gas moet geven en ik bedenk me dat er nog die speciale knop is. Tijd om ook die functie te gaan ontdekken. Stap 1 is dat ik de auto in de Dynamische stand zet. In de versie die ik reed kon dit nog via de DriveControl (draaiknop), in de nieuwste versie kan dit via het touchscreen. Het scherm kleurt rood, de toerenteller neemt nu de centrale plaats op het dashboard in en je voelt de F-Type in ready-to-go modus schieten. Daarbij trek ik het knopje dat de Active Sports Exhaust activeert naar onder. Rijden wordt ineens een heel andere beleving: het geluid dat nu wordt geproduceerd is fenomenaal, de acceleratie sneller en directer en het sturen wordt wat zwaarder. Dit is de ware aard van de F-Type. Weer gaan duimpjes omhoog als ik nu gas geef maar ook als ik mijn voet weer van het gaspedaal haal. Want bij dat laatste zijn de heerlijke knallen te horen en elke tunnel die ik de dagen erna tegenkom vul ik met brullen en knallen om er zelf nog meer van te genieten. Want dat is waar deze auto geheel om draait: genieten.
En het is niet gek dat mijn mede weggebruikers zo positief reageren op de Jaguar F-Type. De vloeiende lijnen die de strakke voorkant verbinden met de brede heupen van de auto doen deze compact lijken terwijl het zo groots voelt. Maar ook: de harde lijn bij de powervents die ophouden bij de lijn van de voordeur, als scheidslijn tussen de strakke voorkant en de rondere achterkant. Die achterkant is kort en toch past er in de coupé ruim 400 liter bagage, hoewel je een bijzonder model koffer moet hebben om deze erin te passen. Terwijl de voorkant van de oude XK meer op een E-Type lijkt, is die van de F-Type spannender en een duidelijk visuele vertaling van precies 50 jaar ontwikkeling. De achterlampen hebben de typische Jaguar curve en lopen schuin naar beneden af en gaan over in de wielkas waardoor de achterkant nòg breder lijkt.
Over de rijkwaliteiten van de F-Type kan ik kort zijn: geweldig. Dit is hoe autorijden hoort te zijn. De auto laat mij totale controle houden, reageert superstrak op sturen, gasgeven en remmen. Ik was wel iets nerveus om zo’n kostbare bolide te besturen (deze versie kost € 142.942), maar ik heb geen moment gehad dat ik me niet in control voelde. Zelfs cruisen op de autobahn met 200 voelt ontspannen. In de normale modus reageert de F-Type met een kleine vertraging op het gaspedaal, maar de dynamische modus neemt je iets meer aan de hand. Alsof deze voortdurend aan je lijkt te vragen “kun je niet nog wat extra gas geven? Nog even doorhalen tot de volgende versnelling?” En omdat ik zo geweldig kan vertellen op camera *ahem* heb ik hieronder een stukje geplaatst waarin ik, al rijdend, uitleg hoe fijn deze auto rijdt. #onetakeonly
Uiteraard is het niet goedkoop om een Jaguar F-Type te rijden en je kan ongetwijfeld zelf bedenken wanneer je deze auto in je garage kan hebben. Ik was bijvoorbeeld erg blij dat ik even door Luxemburg kwam om de tank vol te gooien. Zeker in het begin, als je vaak vol gas optrekt, de dynamische modus vaak aanzet en toch ook nog even die Active Sports Exhaust activeert kunnen de brandstofkosten flink oplopen. Echter, na een tijdje kun je je vast iets meer beheersen en dan valt t echt wel weer mee. Tegelijk biedt Jaguar 3 jaar garantie zonder kilometer beperking en 3 jaar gratis onderhoud, de Jaguar Care. Hier bekijk je de catalogus om alvast je eigen versie samen te stellen.
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Jaguar, die zo vriendelijk was om mij een lang weekend te laten genieten van deze elegante krachtpatser. Helaas waren de brandstofkosten voor eigen rekening. Verder heeft JamJam PR mij spullen geleend om mij er nog acceptabel uit te laten zien (tas van Property of…, jas van Welter Shelter, handschoenen van Hestra) en van SuitSupply mocht ik dit mooie geruite pak lenen. Bovendien kon ik de tijd bijhouden met een sublieme Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon. Maar alles is inmiddels wel weer terug bij de rechtmatige eigenaar. Helaas.