Tecán Tequila – het verhaal achter deze Tequila

In 2021 werd het merk Tecán Tequila gelanceerd. Nu worden er wel vaker tequilamerken gelanceerd en dan vooral door Amerikaanse celebs. Het bijzondere aan dit merk is dat het door drie Nederlandse vrienden werd opgericht. Ze zijn nu een goeie 2 jaar op de markt, hoog tijd dus om Ruben Camphuijen, Dale Wesdorp en Taco Karthaus aan de tand te voelen over hoe het hen tot zover is vergaan.

Van port naar tequila

“Volgens mij heb je nu niks te doen dus ik vraag het nog één keer want ik ga het sowieso doen”. Het was hem al vaker gevraagd door Ruben, maar tot dan toe had Taco de boot afgehouden. Maar door corona had hij ineens, zoals de meeste mensen eigenlijk, tijd over. Een aantal jaren daarvoor hadden Ruben, die Technische Bestuurskunde en Civiele Techiek aan de TU Delft studeerde, en Taco, die Werktuigbouwkunde in Delft studeerde, tijdens een kerstdiner in een lichte roes bedachten dat ze wel een eigen portmerk wilden opzetten. Doordat Ruben, werkend voor Deloitte, vaak in de VS kwam kwam hij in aanraking met tequila, dat daar al langer zeer populair is. Hierdoor veranderde de ambitie van port naar tequila. Tegelijk hadden de jongens ook een voorliefde voor het Latijns-Amerikaanse. In combinatie met hun ervaring uit het bedrijfsleven en hun nieuwe ambitie om tequila in Nederland bekender te maken, gingen ze op zoek naar een derde compagnon. Die vonden ze in Dale Wesdorp, oud-huisgenoot van Ruben en eveneens Werktuigbouwkundige uit Delft. Elk van de drie bracht zo z’n eigen expertise mee, nodig om het merk op te zetten.

Zoektocht

In mei 2020 vond de eerste officiële bijeenkomst plaats om hun ambitie, het hebben van eigen tequila-merk, om te zetten in daden. Nu is het opzetten van een eigen drankmerk al een mooie uitdaging, tequila is nog een (flinke) stap verder. Dit mag namelijk uitsluitend worden gemaakt in een aantal staten in Mexico en staat onder streng toezicht van de Consejo Regulador Del Tequila. Tegelijk is dat ook weer een goede zaak, dit instituut zorgt er namelijk voor dat de industrie transparant is en dat geen gesjoemel mogelijk is. Geen toevoegingen dus, maar ook een systeem om agavetelers tijdens de zeven jaar die het kost om agaves te telen vooruit te kunnen betalen. Op die manier voorkomt de CRT dat boeren overstappen op gewassen die sneller geld opleveren. Een ander voordeel: distilleerderijen zijn goed vindbaar.

De volgende stap richting hun eigen tequila was namelijk het zoeken naar de juiste distilleerderij. Hierbij letten zij op de kwaliteit van de andere tequila’s die daar worden gemaakt, hoe hun productiemethode is opgezet, hoe zij omgaan met hun werknemers en hun omgeving en of ze eigen agavevelden hebben.

Tecán Tequila Mister Cocktail

Het proces

Voor Tecán Tequila worden agave’s uit zowel de highlands als de lowlands gebruikt. Terroir speelt, net als bij druiven, een belangrijke rol in de smaak van tequila. De agaves die gebruikt worden voor Tecán worden in traditionele stenen ovens gedurende 45 uur gestoomd, wat echt heel lang is. Let wel: dit is inclusief opwarm- en afkoelperiode. De grote merken gebruiken een diffuser (industrieel, inferieure kwaliteit) of een auto-clave (soort pressure cooker, 8 tot 24 uur, prima kwaliteit). De oven (of horno), is de klassieke manier van bereiden, het meest arbeids- en kostenintensief, maar wel met het allerbeste resultaat in smaak. Hierna worden de agave’s tot vezels gemalen en gedurende 50 uur gefermenteerd, ruim 2 keer zo lang als de meeste merken. Daarna wordt in 2 stappen gedistilleerd. Te slotte gaat de tequila gedurende 8 maanden in Amerikaans eiken vaten, waarna het gebotteld wordt als Tecán Reposado. Sinds deze maand hebben ze ook de ongerijpte blanco op de markt gebracht.

Missie

“Onze eerste en (huidige) grootste markt is Nederland. De gemiddelde Nederlander heeft geen idee wat échte tequila is.” Aldus mede-oprichter Taco Karthaus. “Het spul waar iedereen nachtmerries aan over heeft gehouden en naar wasbenzine smaakt, de mixtos  (waarin ook andere suikers dan agave zijn meegefermenteerd, red.), is wat het overgrootste gedeelte van de mensen denkt dat tequila is. Dus begrijpelijk dat er een gigantische groep is die roept dat ze nooit meer tequila willen drinken. Met een goed verhaal en een goede uitstraling kan je ook de koppige en conservatieve Nederlander wel zover krijgen om het toch nog één allerlaatste keer te proberen. Dan moet het een schot in de roos zijn. De niet tequila liefhebber vindt de blanco tequila over het algemeen een stuk scherper dan reposado’s. Daarom kozen wij ervoor om met de reposado te starten, want als je die ene kans krijgt moet je hem ook benutten, anders ben je ze voor altijd kwijt.”

Inspiratie

Initieel keken de jongens vooral naar andere tequila-merken voor inspiratie. Dat bleek niet altijd even verstandig. “We kwamen met de meest afschuwelijke designs en namen. Gelukkig heeft iemand ons op de rails gebracht door te zeggen dat we vooral niet moesten kijken naar andere merken maar naar wat we zelf vet vinden. Dat doen we nog steeds, zowel in branding als in meer strategische keuzes.” De naam Tecán is een samenvoeging van twee woorden: tequila en bacán. Bacán is een uitdrukking in verschillende Latino-landen en een omschrijving voor charmante mensen die worden gekenmerkt door hun flair en zelfvertrouwen; de belichaming van plezier hebben en genieten van het leven. Het gevoel dat mensen moeten krijgen zodra Tecán op tafel wordt gezet.

Strategie

Bij horeca kiezen ze ervoor om selectief te blijven, zodat ze hun accounts goed kunnen blijven bedienen. Daarbij focussen zij op zaken die qua volume en doelgroep goed bij hen passen. Soms zijn het zaken waar de nadruk op volume ligt en andere keren juist meer prestige zaken die bijdragen aan het verder bouwen van het merk Tecán. Voor nu ligt de focus ook op de Randstad. “Dat is zowel tijdgedreven, doordat we daar zelf wonen, maar ook omdat we merken dat buiten de Randstad men nog wel meer moet open komen te staan voor premium tequila.” Verder activeren zij hun merk door gemiddeld drie keer per jaar op een event te staan met hun mobiele bar. “In het begin waren we heel gretig om overal te staan, maar de aanvragen werden vrij snel zoveel dat we in een luxe positie kwamen en dat we konden kiezen. Hieruit kiezen we events waar we van denken de meeste merkwaarde eruit te halen. Filmpremières, sportevenementen, fashion releases, kunst expo’s en ga zo maar door. We hebben ook nauwe banden met feestorganisaties van verschillende grootte waar we ons ook aan binden, want waar het feest is, is er Tecán en andersom.”

Dance

Het afgelopen jaar heeft Tecán een partnership gesloten met grote dance events, zoals Awakenings. “Drank gaat hand in hand met feesten dus is het een logische stap om te maken, je bereikt een enorme maar specifieke doelgroep waar je normaal gesproken maanden over moet doen. De lijnen waren enigszins kort doordat ik een achtergrond in de dance scene heb” aldus Taco. “Het geeft ons legitimiteit om met zulke grote merken samen te werken. Daarnaast kunnen organisaties zich goed vinden in ons verhaal, uitstraling en kwaliteit van product waardoor ze zich graag aan ons merk koppelen en het mooi vinden om deel uit te mogen maken van ons merk en verhaal. Door met partijen van deze grootte samen te werken kom je ook in contact met grote artiesten, managers, etc. die de populariteit weer een stap verder kunnen helpen. En, in alle eerlijkheid, als je backstage/bij de DJ je eigen fles ziet liggen in een ijsbak naast een fles Dom Perignon en Belvedere, is dat best kicken!”

Een leuk weetje: alle flessen Tecán Tequila zijn met de hand genummerd. Van de Reposado hebben ze zelf de flessen met nummer 1, 10 en 100 nog in bezit. Fles #1 van de Blanco is al verkocht, dus ergens is een gelukkig persoon met een waardevol collector’s item!

Tecán Tequila koop je gelukkig bij een hoop slijters, check hier waar je de Blanco en Reposado kan scoren!

Tecán Tequila interview Mister Cocktail

Mister Cocktail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *